Foto: CCBY Railway Dave and Jim Freebury

BÆREKRAFTIGE BUSSER BOOMER

Antallet elektriske bybusser i verden har eksplodert på kun få år. Dette kan nå merkes på det samlede forbruket av bensin og diesel.

Del

El-busser i Norge

De første elbussene kom til Norge i november 2017, og var en del av et pilotprosjekt. Seks kinesiskproduserte busser var med i prosjektet, og den første turen ble kjørt på linje 31 i Oslo torsdag 21. desember 2017.

I april 2018 annonserte byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, at Oslo vil få 70 nye elbusser i løpet av 2019. Dette er et ledd i planen om et fossilfri Oslo innen 2020.

Det ruller nå 385 000 elektriske busser rundt på verdens veier. Det tilsvarer en samlet besparelse på 233 260 tønner drivstoff hver dag, og er nesten en 50-dobling av drivstoffbesparelsen fra el-busser på kun fem år, ifølge tall fra finansmagasinet Bloomberg.

Bussenes batterier lades opp med strøm fra sol og vind. Resultatet er mindre utslipp av CO2 og renere luft i byene.

«Boomet» av elektriske busser skyldes at Kina har investert målrettet i å legge om landets bybusser til elektrisk drift for å bekjempe den massive luftforurensningen i de kinesiske storbyene.

Siden desember 2017 har alle de 16 358 bussene i megabyen Shenzhen blitt elektriske, og Kina er så langt fremme på området at 99 prosent av verdens el-busser finnes i Kina. Samtidig har landet investert massivt i solceller.

EN BØLGE AV GRØNN ENERGI

Verden opplever nå en bølge av grønn energi, og Kina har allerede nådd deres eget mål om å installere 105 gigawatt solenergi innen 2020, sa FNs generalsekretær António Guterres på et klimamøte i Wien i mai.

Ser man på verdens samlede forbruk av olje og bensin, som ligger på om lag 100 millioner tønner om dagen, er drivstoffbesparelsen fra el-bussene beskjeden.

Men hvis man snur på det vil man se at besparelsen er betydningsfull. Legger man besparelsen fra el-biler sammen med den fra bussene, tilsvarer dette det samlede forbruket for et land som Hellas.

En rekke andre land har også fått øynene opp for el-bussenes fordeler. Det skjer i takt med at de dyre batteriene stuper i pris.

Blant annet har storbyene Paris, London, Los Angeles og Mexico City forpliktet seg til kun å kjøpe fossilfri offentlig transport innen 2025.

I London er det planer om å ombygge 5000 gamle dieselbusser som et ledd i et program som skal gjøre alle byens busser CO2-frie inne 2037. I dag bruker Londons offentlige transport omlag halvannen million tønner drivstoff per dag.