Det ruller nå 385 000 elektriske busser rundt på verdens veier. Det tilsvarer en samlet besparelse på 233 260 tønner drivstoff hver dag. Dette er nesten en 50-dobling av drivstoffbesparelsen fra el-busser på kun fem år, ifølge tall fra finansmagasinet Bloomberg.
Bussenes batterier lades opp med strøm fra sol og vind. Resultatet er mindre utslipp av CO2 og renere luft i byene.
«Boomet» av elektriske busser skyldes at Kina har investert målrettet i å legge om landets bybusser til elektrisk drift. Dette for å bekjempe den massive luftforurensningen i de kinesiske storbyene.
Siden desember 2017 har alle de 16 358 bussene i megabyen Shenzhen blitt elektriske. Kina er nå så langt fremme på området at 99 prosent av verdens el-busser finnes i Kina. Samtidig har landet investert massivt i solceller.
En bølge av grønn energi
–Verden opplever nå en bølge av grønn energi. Kina har allerede nådd deres eget mål om å installere 105 gigawatt solenergi innen 2020, sa FNs generalsekretær António Guterres på et klimamøte i Wien i mai.
Ser man på verdens samlede forbruk av olje og bensin, som ligger på om lag 100 millioner tønner om dagen, er drivstoffbesparelsen fra el-bussene beskjeden.
Men hvis man snur på det vil man se at besparelsen er betydningsfull. Legger man besparelsen fra el-biler sammen med den fra bussene, tilsvarer dette det samlede forbruket for et land som Hellas.
En rekke andre land har også fått øynene opp for el-bussenes fordeler. Det skjer i takt med at de dyre batteriene stuper i pris.
Blant annet har storbyene Paris, London, Los Angeles og Mexico City forpliktet seg til kun å kjøpe fossilfri offentlig transport innen 2025.
I London er det planer om å ombygge 5000 gamle dieselbusser som et ledd i et program som skal gjøre alle byens busser CO2-frie inne 2037. I dag bruker Londons offentlige transport omlag halvannen million tønner drivstoff per dag.
Siste
11. november 2024