
8. september 2025
Verdensdagen for lese- og skriveferdigheter: Ny storsatsing skal løfte norske barns leseferdigheter
I likhet med mange land i verden, sliter norske barn mer med leseferdighetene nå enn tidligere. En ny storsatsing fra regjeringen skal forsøke å snu denne negative trenden.
Foto: Maksym Lavrynets / Pexels
– Norske barn skal bli blant de beste til å lese i verden, sa statsminister Jonas Gahr Støre under en pressekonferanse på Deichmann Tøyen mandag 28. juli.
– Derfor stiller vi ressurser til disposisjon, minst 1 milliard kroner over fire år, for å løfte leseferdighetene, fortsatte Støre.
Det satses stort på unges leseferdigheter og leselyst fremover. Regjeringens nasjonale leselyststrategi lover for eksempel å styrke skolebibliotek, formidlingstiltak for barn og nye fysiske lærebøker til elever.
Satsingen legger seg tett inntil FNs bærekraftsmål om at alle ungdommer, og en betydelig andel voksne skal kunne lese, skrive og regne innen 2030.
Da leselyststrategien ble lansert fikk den kritikk for at den hadde få konkrete tiltak, og for å ikke komme med nok midler.
Nå virker det som om politikerne har hørt på tilbakemeldingene. Med det nye leseløftet får satsingen sterkere økonomiske bein å stå på.
I tillegg kommer den med fem mer konkrete tiltak, som at alle elever på alle klassetrinn skal lese et kvarter hver dag på skolen, og at det skal gis intensivopplæring til dem som strever. Det skal også bli bedre tilgang på fysiske bøker – både lærebøker, skjønnlitteratur og faglitteratur – og det skal satses på bruk av fysiske lærebøker istedenfor skjerm for de yngste elevene. Til sist lover regjeringen å sette ned en kommisjon for å utvikle en forskningsbasert nasjonal strategi for forbedring av leseferdigheter.
Sammen om lesing — Leselyststrategien 2024—2030
Leseferdigheter og leseglede i Norge
Tiåringers leseferdigheter og leseglede kartlegges av PIRLS-undersøkelsen (Progress in International Reading Literacy Study). Undersøkelsen har vært gjennomført hvert femte år siden 2001. I 2021 deltok 7724 norske femteklassinger ved 217 skoler i undersøkelsen.
Norske tiåringer hadde fra 2001 til 2016 en god progresjon i leseprestasjoner, men har fra 2016 til 2021 hatt en betydelig nedgang. Selv om det har vært en nedgang i ferdigheter, ligger Norge fortsatt godt over det internasjonale gjennomsnittet.
Norske tiåringer rapporterer også lavest leseglede av alle de 65 landene med på PIRLS-undersøkelsen i 2021. Kun 13 prosent sier de liker å lese, som er godt under det internasjonale gjennomsnittet på 42 prosent. Dette kan ha sammenheng med at færre voksne leser høyt for barna sine, slik vist i Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningens leserundersøkelser. Å lese høyt for barn er med på å styrke ordforrådet deres og kan være avgjørende for leselysten og lesegleden.
For de litt eldre er situasjonen annerledes. Leseforståelsen til voksne (16 til 65 år) måles av OECD-undersøkelsen PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies). Undersøkelsen har vært gjennomført to ganger. Den første var ferdig i 2012 og den andre i 2023.
På disse årene har prosentandelen av unge voksne (16-24 år) i Norge med leseforståelse på det høyeste nivået økt betydelig. Rangert blant OECD-landene er dette en forbedring fra 18. plass til 4. plass i leseforståelse, som er en av de største økningene av alle OECD-landene.
Kilder: Utdanningsdirektoratet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Kunnskapsdepartementet og Forleggerforeningen
Papir vs. skjerm
De nye tiltakene legger stor vekt på bruk av fysiske papirbaserte læringsmaterialer.
Denne tilnærmingen er godt støttet av forskning, der flere studier og metastudier indikerer at lesing på papir generelt gir bedre læringsutbytte sammenlignet med lesing på skjerm. Økt bruk av, og økt tilgang til papirbaserte læringsmaterialer var en av tiltakene Regjeringens skjermbrukutvalg anbefalte norske skoler.
I tillegg til at man får dårligere læringsutbytte, kan omfattende bruk av digitale enheter i undervisningen øke eksisterende skiller i barns leseforståelse.
Et forskningssamarbeid mellom Universitetet i Oslo og Universitetet i Valencia har analysert lesedata fra 85 000 femteklassinger fra 14 land for å videre forstå sammenhengen mellom leseforståelse på papir og skjerm.
Forskerne oppdaget at elevene med lav leseforståelse på papir generelt hadde dårligere digital leseforståelse dersom de ofte brukte digitale enheter i undervisningen. På den motsatte siden oppdaget de at elever med høy leseforståelse på papir hadde positiv effekt av den samme bruken.
Leseforståelse er også sterkt knyttet sammen med den sosioøkonomiske situasjon man er vokst opp i. Dette betyr at de nye tiltakene med mer papirbaserte læringsmidler kan ha en viktig positiv effekt for de som kanskje trenger det mest.
Lesing og kunnskap
Selv om den nye satsingen gjør mye bra, dekker den likevel ikke alt. Forskning viser at en av de viktigste faktorene for å forstå en tekst er hvor mye man allerede kan om temaet teksten handler om. Altså er god allmennkunnskap essensielt for gode leseferdigheter.
I en studie skulle en gruppe elever lese og forstå en tekst om baseball. På forhånd var det testet hvem av elevene som var sterke lesere, hvem som hadde utfordringer og hvem som allerede kunne mye om baseball.
Resultatene var tydelige. Elevene med svake leseferdigheter, men som kunne mye om baseball, forsto mye mer av teksten enn de elevene med sterke leseferdigheter som kunne lite om baseball. Altså hadde forkunnskapene mer å si enn leseferdighetene på hvor godt elevene forsto teksten.
Flere mener også at det mangler nyanser i debatten om skjermbruk i skolen. Digitale læremidler gir lærere helt nye muligheter som tradisjonelle læringsmaterialer ikke er i stand til.
Lærebøker kan også inneholde utdatert kunnskap og gamle stereotypier, da bøker ofte er lenge i bruk etter at de har blitt kjøpt inn av skolene. Slike ting kan ofte enkelt endres i de digitale læringsmaterialene.
Hjørnestein for demokratiet
Tekstbaserte medier gjør at informasjon kan lagres mye mer effektivt og sikkert, sammenlignet med den tidligere muntlige tradisjonen. Å kunne lese gjør en bedre i stand til å tilegne seg kunnskap, til å tenke kritisk og til å aktivt bistå samfunnet.
Fokuset på å styrke befolkningens leseferdigheter og leselyst er selvsagt positivt i seg selv, men det er også et grep for å styrke demokratiet. Det er ikke uten grunn at autokratiske samfunn ofte bannlyser og brenner bøker, sensurerer informasjon, og restrikterer befolkningens tilgang til frie biblioteker.
For første gang på over 20 år er det nå flere diktaturer enn demokratier i verden — en urovekkende global utvikling. Selv om Norge har vært på toppen av demokratiindeksen i 15 år, er det viktig å satse på befolkningens leseferdigheter.
Dersom Norge og de andre landene som nå gjør aktive tiltak lykkes med å snu trendene i leseferdigheter, kan dette være med på å inspirere lignende fokus og tiltak i andre land.
Det vil også være viktig å samarbeide med andre land om demokratifremmende prosjekter. I høst lanseres det europeiske prosjektet Democracies Depend on Reading (DemRead), og to av de fem kjernepartnerene er norske institusjoner: OsloMet og World Expression Forum (WEXFO).
Prosjektet er blant annet basert på Leseløft Lillehammer, som er et lokalt samarbeid mellom skolene, bibliotekene, Norsk Litteraturfestival og WEXFO. Leseløft Lillehammer kan vise til positive trender og økt engasjement for lesing. De har vist at satsing og innsats skaper resultater.
– At folk leser, er demokratiets og frihetens viktigste våpen, skriver Kristenn Einarsson, tidligere sjef for WEXFO, i VG.
Verdensdagen for lese- og skriveferdigheter
Dagen i dag, 8. september, er den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter. Den ble opprettet av UNESCO i 1966 og er en årlig påminnelse om at å kunne lese og skrive er en menneskerettighet.
Hvert år har dagen et tema som er i ekstra fokus. Årets tema er styrkingen av leseferdigheter i den digitale tidsalderen.
FN-landene jobber kontinuerlig med å styrke befolkningens leseferdigheter. I fjor kunne 88 prosent av verdens voksne lese og skrive, og 93 prosent av unge. For å nå bærekraftsmålet innen 2030 er det viktig at vi alle bryr oss om lesing, og at vi alle er med på satsingen.
Konsekvenser av skjerm i skolen
●Studien i dette eksempelet er fra 1988, men nyere studier viser like funn.
Les studien her