16. juni 2025
Tanzanias imponerende utvikling gikk opp for meg da jeg møtte den 16 år gamle “Professoren fra Maliwa”
Tanzania har satset massivt på å få alle landets barn på skolebenken. Utdanning er en av de beste investeringene et land kan gjøre for å løfte flest mulig ut av fattigdom.
«Skal jeg ikke også ta et bilde av deg?» Jeg er egentlig i gang med å ta bilder av 16 år gamle Ezra Ibrahim Sanga og spør ham om livet på Ipepo internatskole til denne artikkelen. Men plutselig snur han rollene og spør om mitt liv – og hva jeg liker aller best å gjøre hjemme i Danmark.
Ezra Ibrahim Sanga er tydelig frempå – det er helt sikkert. Og det gir raskt mening hvorfor lærerne har gitt ham kallenavnet “Professoren fra Maliwa”.
Regjeringen i Tanzania har satset massivt på utdanning og skolegang siden landet ble uavhengig i 1961. Det er bygget mange skoler, spesielt på landsbygda, og siden 2001 har det vært gratis å gå på barneskolen frem til 7. klasse. I 2016 ble også undervisning for det som tilsvarer grunnskole i Norge gjort gratis og obligatorisk.
Dette har hatt enorm betydning for hvor mange barn som går på skole. På 1980- og 1990-tallet var det kun 54 prosent av landets barn som var registrert på barneskolen. På begynnelsen av 2000-tallet hadde tallet steget til 90 prosent, ifølge Verdensbanken.
Selv om kvaliteten på undervisningen varierer, betyr det at langt flere barn enn før nå lærer å lese og skrive i det østafrikanske landet.
En av dem er Ezra Ibrahim Sanga, som vokste opp i fjellbygda Maliwa sørvest i Tanzania. Her har barna kun mulighet til å gå på barneskole. Når de skal videre i utdanningsløpet må de reise høyere opp i fjellene.
Gratis skolegang og mange skoler
Tanzania har, blant annet med støtte fra Danmark, bygget mange nye skoler – særlig i avsidesliggende områder. Det har ført til kortere skolevei for mange barn, noe som spesielt hjelper jenter og de yngste elevene.

Ezra Ibrahim Sanga blir kalt “Professoren fra Maliwa” av lærerne ved Ipepo Secondary School. Foto: Karoline Rahbek.
Ser man på kartet, er det kun 20 kilometer mellom landsbyene. Men reisen foregår på humpete veier og tar halvannen time med bil – ennå lenger til fots. Derfor er Ipepo Secondary School en internatskole, hvor elevene bor i to sovesaler, fordelt etter kjønn. Flere elever deler enkeltsenger, slik at det er plass til alle de 248 elevene på skolen.
Det er gratis å gå på Ipepo, men foreldrene må betale rundt 1500 norske kroner for mat og losji. Det kan være en barriere i områder som Maliwa, hvor Ezra Ibrahim Sanga vokste opp. I hans tilfelle er det en tysk ikke-statlig organisasjon som finansierer utdanningen ettersom familien ikke har råd.
«Vi spiser ofte ugali (tykk maisgrøt),» forteller Ezra Ibrahim Sanga mens han viser frem skolekjøkkenet. Nasjonalretten står på menyen i dag, tilberedt av en kvinne som rører i en diger gryte med den hvite grøten.
“Speak English”
Selv om mange barn nå går på barneskole, står Tanzania overfor utfordringer med å få dem videre i utdanningssystemet.
Vitus Joseph Mnumba, rektor ved Ipepo, forteller at elevene må bestå en opptaksprøve for å komme inn på skolen – og at ennå færre tar høyere utdanning.
«I 2021 var det seks av 37 elever som begynte på universitetet. Andre flytter hjem igjen for å jobbe med landbruk,» forteller han fra kontoret sitt etter å ha servert oss søt te og chapati (en type lefse).
Språket er også en utfordring. På barneskolen undervises det på swahili, men på ungdomsskolen foregår all undervisning på engelsk. Det kan være en brå overgang for mange elever. Treskiltene som henger rundt på skolen minner derfor elevene om å “Speak English”.

Ostella Otumari Sanga, 17 år, drømmer om å bli sykepleier. Hun viser frem jentenes sovesal, hvor hun deler seng med en annen elev for å gjøre plass til alle. Foto: Karoline Rahbek.
Ezra Ibrahim Sanga og vennene hans på skolen har store drømmer når jeg spør hva de vil bli når de blir voksne.
Miriam Mabunga (15) vil bli forretningskvinne. Angel Mgani (14) vil bli lærer. Ostella Otumari Sanga (17) vil bli sykepleier. Og Ezra Ibrahim Sanga – han vil bli lege.
«Det er stor mangel på sykehus og helsestasjoner i dette området. Jeg vil bidra til å gjøre det lettere å komme seg til legen.»
Ezra Ibrahim Sanga vet godt at karriereveien blir krevende:
«Når jeg er ferdig her, må jeg gå tre år på universitetet, og deretter studere fem år til for å bli lege,» sier han med målrettet blikk.
Verdens Beste Nyheter Danmark var i Tanzania med støtte fra OpEn-puljen under det danske Utenriksdepartementet.
Verdens beste investering
Flere barn enn noen gang før går på skole. Mange eksperter omtaler utdanning som verdens beste investering – avgjørende i kampen mot ekstrem fattigdom og i arbeidet for en fredeligere verden.
Mens bare rundt 75 % av verdens befolkning fullførte grunnskolen i 1970, steg tallet til over 80 % på 1980-tallet. Fra 2000 økte det ytterligere, og i dag fullfører 88 % av verdens barn grunnskolen. Tidligere var det mest gutter som fikk muligheten, men nå begynner nesten like mange jenter som gutter på skolen.