5. september 2018
Verdens Beste Kampanjedag
For fjerde år på rad vil ivrige frivillige stå parat til å dele ut årets hyggeligste lesning – en avis fylt til randen av positive nyheter om fremskritt i verden.
Fredag 7. september vil over 500 frivillige over hele Norge være med på Verdens Beste Nyheters kampanjedag. Ved å dele ut årets avis vil de vise befolkningen at det ikke går så ille med verden som mange kanskje tror.
– Jeg tror mange har lyst til å engasjere seg fordi de har sett og hørt hvor hyggelig det har vært å dele ut aviser de andre årene. Det tror jeg vi som har vært med en stund har vært flinke til å formidle, sier Hege Skarrud, leder i Spire.
VIL ENDRE ET SKJEVT MEDIEBILDE
Kampanjedagens budskap er krystallklart; verden går faktisk fremover, og det må befolkningen få vite om. For slik det er i dag presenterer mediene et ubalansert bilde av verden, og store og små fremskritt må ofte vike for andre saker.
– Medieverden i dag er preget av at alt skal være så sensasjonelt – det er kriser, tragedier, sult og krig. Ungdommer får ekstremt mange inntrykk hver dag. Det er nyheter overalt, i sosiale medier, radioen, nettaviser og på TV. Man blir rett og slett bombardert. Siden den positive utviklingen i verden går sakte men sikkert fremover, får den ikke noe spalteplass. Det gjør at unge norske får et skjevt bilde av hvor bra verden egentlig er. Det ønsker vi å endre, sier Embla Regine Mathisen, leder i Changemaker.
Skarrud nikker bekreftende, og legger til:
– Verdens Beste Nyheter løfter også frem de små sakene, ikke bare de store. Det viser at fremskritt kan gjøres på mindre nivå, også lokalt. Enkeltpersoner kan også være agenter for endring, og det kan forhåpentligvis motivere andre til å bidra selv.
PÅ TVERS AV LANDEGRENSER OG ORGANISASJONER
I Norge startet Verdens Beste Nyheter som et samarbeidsprosjekt mellom SAIH, Changemaker og Spire, men på få år har flere og flere engasjert seg, spesielt på kampanjedagen.
– Nå har det spredt seg til mange flere organisasjoner, og vi har frivillige i alle aldersgrupper som ønsker å dele ut aviser. Fra ungdommer i OD til Besteforeldrenes Klimaaksjon. Det er sykt fett, sier Mathisen.
Men årets kampanjedag handler ikke bare om Norge – flere steder i verden vil folk på gaten bli møtt med positive nyheter om hva som faktisk går bra.
– Det er også en internasjonal kampanjedag, så avisen vil ikke bare bli delt ut her, men også i andre land som Danmark og Nederland. Mange av de andre landene har samme kampanjedag som oss i år, sier Beathe Øgård, leder i SAIH.
– Det er rett og slett et solidaritetsprosjekt, både på tvers av landegrenser og organisasjoner her i Norge, sier Skarrud.
GODE NYHETER FRA MORGEN TIL KVLED
Årets kampanjedag sparkes i gang under arrangementet BreakfastBEAT, der Verdens Beste Nyheter byr opp til dans i de tidlige morgentimene, samtidig som avisen offisielt blir lansert. Utover dagen vil over 500 frivillige dele ut nærmere 130 000 eksemplarer i nesten 50 byer.
Med frivillige fra Hammerfest til Kristiansand, er de tre lederne enige om at fredag 7. september blir en staselig dag.
– At så mange skal være med på å spre gode nyheter og budskap hele dagen lang, det må man bare bli glad av. Verdens Beste Nyheter er rett og slett et skikkelig kult prosjekt, sier Mathisen.