27. november 2025

Det Norske Teatret bryter med Equinor: Seier for aktivister

På tirsdag holdt Equinor sin årlige høstkonferanse på Det Norske Teatret for aller siste gang. Dette skjer etter press fra egne skuespillere og aktivister som i årevis har ønsket grønnvasking ut av kultursektoren.

Aktivister utenfor Equinor sin høstkonferanse ved Det Norske Teatret. Foto: Jannik Abel

Å rope høyt i fellesskap, kreve endringer, og sette stopper for flyt på konferanser, kan være katalysatorer for å skape debatt. Samfunnsendringer blir på mange måter til med aktivister på frontlinja.

Det så vi i Oslo på tirsdag utenfor Det Norske Teatret som for aller siste gang holdt Equinor sin høstkonferanse. Den nye teatersjefen Kjersti Horn har nemlig nå sagt opp leieavtalen, som bryter det 20 års lange forholdet.

 

Når ord og handlinger ikke samsvarer

I 20 år har Equinor brukt Det Norske Teatret som scene for sin årlige høstkonferanse. Offisielt for å skape dialog om energi og fremtid. Men som Extinction Rebellion sin talsperson Milla Haugen påpeker, er dette like mye en grønnvaskingsarena der investering i fossilt brensel pakkes inn i et bilde av ansvarlighet og bærekraft. 

– Vi er utrolig glade for at Det norske teateret ikke lenger vil være med på å grønnvaske norsk olje og gass, sier Milla Haugen i Extinction Rebellion i en pressemelding.  

Equinor sine ord om å skape dialog om fornybar energi og en grønnere fremtid står i kontrast til hva som gjøres i realiteten per idag. I likhet med flere store aktører, slik Stockholm Environment Institute sin rapport om et produksjonsgap fremhever, investerer de i fossil brensel til tross for ord om en grønnere fremtid. Investering i fossilt brensel er uforenelig med tiltak som skal få verden til å nå Paris-avtalens mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader.

Et av flere eksempler på slike investeringer er det omtalte Rosebank-feltet utenfor Skottland.  Rosebank er det største uåpnede feltet i den britiske Nordsjøen, som ligger an til å kunne bli Storbritannias største oljefelt. Equinor eier 80 prosent av feltet, og de resterende 20 prosentene tilhører det israelsk-eide Ithaca Energy.

Ifølge Greenpeace er Rosebank anslått å slippe ut nesten 250 millioner tonn CO₂. Det er mer enn fire ganger Norges årlige utslipp.

Men olje- og gassprosjektet Rosebank er dømt ulovlig. Det meldte Høyesteretten i Skottland tidligere i år, begrunnet med at Equinor ikke har utredet tilstrekkelig for klimakonsekvensene.

Til tross for motstanden Equinor møter, fortsetter utviklingen av Rosebank-prosjektet. Pressetalsperson for leting og produksjon internasjonalt i Equinor, Ola Morten Aanestad, fortalte tidligere i år til Framtida at feltet er forventet å starte opp i 2026 til 2027.

Men meldingen er tydelig fra Haugen i Extinction Rebellion,

–  Equinor både kan og bør trekke seg fra Rosebank.

Grønnvasking brukes om virksomheter som forsøker å fremstå som bærekraftige gjennom markedsføring, pengebruk eller strategi uten at praksisen deres faktisk er miljøvennlig. Begrepet beskriver aktører som gir inntrykk av at produkter eller merkevaren deres er bra for miljøet, samtidig som virksomheten i realiteten bidrar til miljøskade.

The Production Gap 2025

Les rapporten her

"Olje dreper" lyder ordene på en plakat som ble holdt opp på tirsdag utenfor Det Norske Teatret. Foto: Thomas Wiken.

Aktivisme setter grønnvasking på dagsorden

Aktivister fra Extinction Rebellion, Greenpeace, Spire og Palestina-bevegelsen blokkerte inngangen til Equinor sin årlige høstkonferanse ved Det Norske Teatret på tirsdag denne uken.

De stod opp mot grønnvasking av kunst-og kulturlivet, og de står ikke alene.

Beslutningen fra Det Norske Teatret om å droppe samarbeidet med Equinor kommer etter år med press fra både miljøbevegelsen og teatrets egne skuespillere. 

Likevel forteller den nye teatersjefen Kjersti Horn til Aftenposten at bruddet med Equinor handler om sikkerhet. Den årlige høstkonferansen med Equinor krever nemlig store sikkerhetsoppbud – nettopp på grunn av stort oppmøte fra aktivister.

Det kan derfor bli sett på som en seier kjempet frem av aktivister at det anerkjente teatret trekker seg ut av avtalen med olje-og gassgiganten, ifølge Extinction Rebellion og skuespillere ved Det Norske Teatret.

– Eg er letta og stolt over at samarbeidet med Equinor avsluttast. Equinor er i konflikt med klimaforskarar, samiske menneskerettar og miljørørsle. Ein institusjon som Det Norske Teateret kan ikkje ukritisk gje støtte til eit skadeleg produkt utan at det samtidig utfordrar vår tillit og samfunnsansvar, sier skuespiller Iselin Shumba.

Det er altså en seier der aktivisme har spilt en nøkkelrolle ved å blokkere innganger, stanse konferanser, og holde appeller. De gjør alt det som mange rister på hodet av, men som faktisk virker.

Tirsdag kan være en påminnelse om hvilke sektorer det kreves at tar et standpunkt til grønnvasking. Extinction Rebellion krever at kultursektoren tar et oppgjør med grønnvasking, og det vil trolig skape ringvirkninger innen næringsliv, politikk og offentlig debatt.

For når aktivister fysisk forsøker å stoppe konferanser og prøver å rive ned fasaden til fossil industri, får de politikere, næringslivsledere og internasjonale gjester til å konfrontere realitetene. 

Her står aktivistene utenfor Det Norske Teatret. Foto: Mirijam Stenevik.

En liten seier med stor betydning

Fra et ungt perspektiv, og som en som tenker at det å nå Paris-avtalens klimamål bør være et minimumskrav, er ukens hendelse en viktig milepæl. Det er en liten, men viktig, seier.

Equinor og Det Norske Teatret sitt brudd viser at aktivisme kan føre til konkrete endringer. Dette viser god grunn til å fortsette og presse på for en grønnere fremtid. 

Det Norske Teatret har snudd. De har blitt presset til å gå ut av et samarbeid de i lang tid har kommet finansielt godt ut av. 

Det er lett å avfeie demonstranter som bråkmakere. Men ser vi på hva de faktisk oppnår, er det vanskelig å komme til noen annen konklusjon enn denne:

Aktivisme funker.