10. februar 2022

Analyse: Gjenbruk vinner over fast fashion

Flere og flere spesielt unge forbrukere er lei av rask og billig mote. I stedet kjøper og selger de brukte klær på nettet. Dette kan ha stor innvirkning på motebransjens store påvirkning på klimaet.

Illustration: Lauge Eilsøe-Madsen

Gul regnfrakk, en slitt hettegenser og fletter. Slik kjenner nok de fleste verdens mest innflytelsesrike klimaaktivist. 19 år gamle Greta Thunberg vakte oppmerksomhet da hun dukket opp som forsidemodell på Vogue Skandinavias første blad, iført klær som var laget av resirkulerte materialer.

Ungdomsikonet brukte intervjuet til å nå ut til motebransjen, som ofte kalles en av verdens mest forurensende næringer. Hvis man ser på klimapåvirkningen alene, står vårt stadig økende forbruk av klær for 10 prosent av verdens CO2 -utslipp – mer enn den totale internasjonale flytrafikken og skipsindustrien. Hvis utviklingen ikke stopper, kan utslippene øke med en tredjedel i 2030. Flere merker har derfor vært opptatt av å lansere kolleksjoner med økologisk bomull eller delvis resirkulerte materialer.

Men det imponerer ikke Thunberg. Hun fortsatte sin kritikk etter at bladet ble publisert, på både Twitter og Instagram hvor hun har millioner av følgere:

– Mange får det til å se ut som om moteindustrien tar ansvar ved å bruke store summer på kampanjer der de fremstiller seg selv som «bærekraftige», «etiske», «grønne», «klimanøytrale» og «rettferdige». Men la oss være ærlige. Det er nesten aldri noe annet enn «grønnvasking». Du kan ikke masseprodusere mote eller forbruke bærekraftig, slik verden er i dag. Dette er en av mange grunner til at vi trenger et systemskifte.

I intervjuet forteller Thunberg at hun selv ikke har kjøpt nye klær på tre år. Selv om tekstilindustrien og de store fast fashion-aktørene som H&M jobber hardt med å bryte koden for hvordan man omdanner gamle tekstiler til nye, er det fortsatt en lang vei å gå i en sirkulær motebransje der klær er en del av et bærekraftig kretsløp. Ellen MacArthur Foundation anslår at mindre enn en prosent av klesmaterialet blir resirkulert for ny bruk. Spesielt fordi det er fortsatt for vanskelig og ikke minst dyrt å skille billig, men veldig miljøskadelig polyester fra bomull.

Brukte klær er gode nyheter for klimaet

Hvis du vil ta vare på klimaet når du kjøper klær, er det beste du kan gjøre for planeten i 2022 en gammel løsning i nye klær: Resirkulerte klær eller såkalt preloved fashion. Resirkulering og videresalg av klær har opplevd en enorm oppgang de siste årene. Nye konsepter og nettbaserte løsninger stadig dukker opp som gjør det lettere å selge og kjøpe brukt mote for både forbrukere, motebedrifter og klesforhandlere.

Trenden har vokst under koronaen. Mange fikk ryddet opp i skapet og samtidig har hatt mindre penger å kjøpe nytt for. Ifølge en rapport fra ThredUp, verdens største nettbasert plattform for videresalg av klær, kjøpte 33 millioner forbrukere brukt for første gang i 2020. 76 prosent av de sier at de planlegger å kjøpe mer brukte klær i årene som kommer. Hver tredje svarer at de foretrekker mer på bærekraftige klær enn før pandemien. Bruktmarkedet har potensiale for å dobles i løpet av de neste fem årene. Hvis du er spesielt interessert i videresalg av klær, forventes det å vokse 11 ganger mer enn resten av kles-detaljhandelen innen 2025.

Det har et stort potensial for klimaet. Ifølge en rapport fra McKinsey & Company og Global Fashion Agenda kan sirkulære forretningsmodeller inkludert videresalg, kutte 143 millioner tonn av industriens klimagassutslipp innen 2030. Hvis vi skal nå Parisavtalens mål om maksimal 1,5 graders temperaturstigning, må verden bli enige om at ett av fem klesplagg vil bli handlet gjennom sirkulære modeller som for eksempel brukte klær i 2030, viser rapporten.

Skeptikere påpeker imidlertid at billige klær ofte har dårlig kvalitet som raskt vaskes ut av form eller blir ødelagt. På denne måten har fast fashion en innebygd hindring for å kunne være en del av en bærekraftig forretningsmodell, hvor klærne varer lenge hos flere eiere. Her er vi tilbake på de strukturelle endringene som Greta Thunberg etterlyser. Likevel spår ThredUp sin siste rapport at den begynnende resirkuleringsrevolusjonen som spesielt unge forbrukere er fanebærerne for, vil bety at salg av brukte klær vil være dobbelt så stort som fast fashion innen 2030.