30. september 2024
Det skjer noe bemerkelsesverdig med korrupsjonen i Nigeria
Det blir vanskeligere å bruke bestikkelser i Nigeria. Det lover godt for utviklingen i et av landene i verden med mest korrupsjon.
Foto: Francis Tokede
Et stigende antall nigerianere sier nei i møte med korrupte forespørsler, fra for eksempel politifolk eller andre offentlige myndighetspersoner.
Over 70 prosent av nigerianere, som ble bedt om å betale bestikkelser i 2023 nektet å gjøre det ved minst én anledning. Det viser en ny rapport fra FNs kontor for narkotika og kriminalitet, UNODC. En målrettet innsats fra myndighetene har også ført til flere innrapporteringer om bestikkelser og flere nigerianere opplever at anmeldte saker blir løst.
Korrupsjon er – sammen med levekostnader og arbeidsløshet – blant de problemene som påvirker nigerianere aller mest. Det er også en potensiell stopper for utenlandske investeringer, som landet ønsker å tiltrekke seg.
– Jeg opplever et skifte i hele kulturen rundt korrupsjon. Men vi som land er ikke mål enda, forklarer Kayode Daniels. Han jobber som kommersiell leder i virksomheten APM Terminals, hvor han har vært ansatt i 17 år.
Kayode Daniels oppfatning støttes av FNs undersøkelse, som viser at omtrent hver fjerde nigerianer i dag finner det akseptabelt å få fart på en administrativ prosess med litt bestikkelse. Så sent som i 2019 var nesten en av tre av denne oppfatningen.
Tetris for voksne
Ifølge Dansk Industri er det særlig innen handel og transport at danske virksomheter opererer på det afrikanske kontinentet. Rederigiganten A.P. Møller er én av dem. Via datterselskapet APM Terminals driver de kontainere- og havneterminaler over hele verden, og i Lagos har virksomheten vært en sentral aktør siden 2006.
Havnebyen Lagos fungerer som inngangen for store deler av den varehandelen som kjører inn og ut av hele Vest-Afrika, og APM Terminals er en erfaren og sentral virksomhet på det nigerianske markedet. De er også et eksempel på en virksomhet, som er i full gang med investeringer i landet. I fjor ble det annonsert at Maersk har planer om å investere omtrent fire milliarder kroner i å modernisere de nedslitte nigerianske havnene.
Kayode Daniels og terminalsjef Steen Knudsen viser Verdens Bedste Nyheder rundt blant høye kraner og containere som står stablet i tusentall langs havnebyen i Lagos. Det er som tetris for voksne.
Havnebyen Lagos fungerer som inngang for store deler av den varehandelen som kommer inn og ut av Vest-Afrika. Foto: APM Terminals
Steen Knudsen har over tjue års erfaring i denne tunge delen av transportbransjen. De siste fire årene har han vært terminalsjef på containerterminalen i Lagos. Midt i en samtale om forretningslivet i Nigeria avbryter han seg selv;
– Han der, han skal ikke fly rundt her, bryter han ut, i det vi kjører forbi en medarbeider som kommer gående langs kaien. Medarbeideren har riktig nok hjelmen på, men Knudsen forklarer at det likevel er et for farlig område å gå rundt på – og helt i mot virksomhetens interne regler, forteller han til Verdens Bedste Nyheder.
– Vi har ikke hatt en alvorlig arbeidsulykke på fire år. Vi bruker tid og ressurser på å optimalisere sikkerheten hver eneste dag, forteller Kayode Daniels.
Sikkerheten er tydelig når man beveger seg rundt på containerkaia hos APM Terminals. Intern sikkerhet må man naturligvis ha på plass når man daglig rokerer rundt på store containere fylt med all verdens ting.
Men den sikkerheten som relaterer seg til berikelse og bestikkelser er også et vilkår, når man driver forretninger her.
Korrupsjon og kokain
Nigeria er et samfunn hvor noen har mye, men mange har ekstremt lite. Landet ligger som nummer 145 av i alt 180 på Transparency Internationals korrupsjonsindeks.
Når man frakter containere rundt om i hele verden, er lyssky virksomheter som smugling av narkotika og illegal handel med truede dyrearter en uunngåelig del av landskapet. Ulikhet og skyhøy arbeidsledighet blant ungdom er bare noen av de faktorene som gjør kriminalitet og korrupsjon til en konstant utfordring. Ifølge UNODC ble ca. 1,25 milliarder dollar utbetalt i bestikkelser til offentlige nigerianske embetsmenn i 2023.
Hos APM Terminals sies det at det er nulltoleranse for korrupsjon, og det er også noen forholdsregler:
– Man kan ikke som enkeltperson frigi en container som har kommet i havn. Flere medarbeidere må skrive under dokumentene. Det betyr at skulle man ha en onkel eller andre som presser på for den slags tjenester, så kan våre ansatte si helt ærlig at det ikke lar seg gjøre, forklarer Steen Knudsen.
– Vi har et godt samarbeid med lokale myndigheter. De lar oss vite når det er en mistenkelig container som må undersøkes nærmere før innholdet kan frigis, utdyper Kayode Daniels.
På spørsmålet om hvor ofte det skjer, kommer svaret raskt:
– Hver uke.
Større utfordring i det private
Nigerianere har blitt mindre villige til å bestikke offentlige myndighetspersoner. Til gjengjeld har utbredelsen av bestikkelser i den private sektoren steget fra seks til 14 prosent i samme periode. Det kan for eksempel være leger på private sykehus, eller andre ansatte i private bedrifter som i høyere grad putter pengene i egne lommer. Men fenomenet med bestikkelser i det private næringslivet er kun halvparten så utbredt.
Steen Knudsen fremhever Nigeria som et land med stort vekstpotensiale og muligheter – hvis man kan navigere i et skiftende miljø og en annerledes kultur.
– Vi driver virksomhet i en bransje hvor verdiene våre blir testet fra tid til annen. Man kan gå glipp av noen muligheter på kort sikt. Men på lang sikt gjør det til gjengjeld livet veldig mye lettere for en virksomhet og dens ansatte, når alle medarbeidere og myndighetene vet at her er bestikkelser no-go, forklarer han.
Ut over at mange nigerianere har blitt mindre villige til å motta bestikkelser, så er det også et annet bemerkelsesverdig fremskritt i UNODC sin rapport: Færre innbyggere opplever negative konsekvenser når de avviser bestikkelser. I 2019 rapporterte nesten halvparten at et avslag hadde negative konsekvenser. Men bare fire år senere i 2023 gjaldt dette for 38 prosent. Ifølge rapporten fra UNODC tyder det på at nigerianere blir “mer og mer komfortable med å konfrontere korrupte embetsmenn uten frykt for konsekvenser”.
Daniels og Knudsen fremhever begge at det hos APM Terminals er en forventning om at man etterlever virksomhetens verdier også når man ikke er på jobb.
Men det kan være lettere sagt enn gjort.
Selv om det har skjedd en markant forbedring, så er det fremdeles en del å ta tak i for å stoppe den generelle korrupsjonen i landet, konkluderte UNODC sin rapport. Bestikkelse i Nigeria er så normalisert, at det fremdeles i over halvparten av tilfellene blir bedt direkte om den – uten å legge skjul på det.
– Når man for eksempel lander på lufthavnen, så møter man jo noen myndighetspersoner på vei gjennom sikkerhet, toll, osv. Man kan fremdeles bli spurt “… and do you have a little something for me?”. Men når det kommer til et vennlig avslag, blir det meste bare mottatt med et lite smil. Går det, så går det ikke sant? Tidligere ville det ofte være en klar forventning om å få noen få dollar. Og ikke noe unnskyldende smil, når avslaget kom. En administrativ prosess kunne plutselig bli veldig vanskelig. Det opplever jeg ikke nå, forteller Knudsen og legger til:
– Men det skal sies at det kan være lettere for en utenlandsk person som meg å gi det avslaget. Det er noen ganger andre forventninger til lokale innbyggere, som bare gjør enda mer bemerkelsesverdig at de står fast på sin sak.
Verdens Bedste Nyheder var invitert til Nigeria av det danske utenriksdepartementet.
1,26 milliarder
Kilde: UNODC
●Det ble foreslått bestikkelse i mer enn hvert tredje møte mellom en innbygger og en offentlig myndighetsperson i 2023.
Kilde: UNODC
Siste
30. september 2024