30. september 2024

Som det første landet i verden har Etiopia forbudt import av fossilbiler

I store deler blir det flere elbiler på veiene – i Afrika har den grønne bilrevolusjonen først nå startet. Etiopia har nå tatt et radikalt valg.

Foto: Diana Yohannes / Unsplash

Det var en oppsiktsvekkende beskjed da det østafrikanske landet Etiopia på begynnelsen av året meldte at et forbud mot å importere fossilbiler til landet plutselig trådte i kraft. 

Det betyr at det har vært ulovlig å importere biler som kjører på bensin eller diesel til landet i hele 2024 – og med det går landet både foran i forhold til andre land i verden og på kontinentet. 

Mens elbilmarkedet går frem i både Europa, USA og Kina går det noe saktere for seg på det Afrikanske kontinentet. 

Vi har faktisk ikke særlig mye kunnskap om elbilmarkedet i Afrika. Det er noe som ikke har blitt undersøkt i veldig stor grad, så det er veldig lite data – på tross av at det er en kjempestor trend som er med på å forme fremtiden for transport og energisystemer, sier Rose Mutiso. 

Hun er forskningsdirektør i tenketanken Energy for Growth Hub, som jobber med å finne løsninger på energifattigdom. Hun har sammen med kollega og forskningsmedarbeider Hamna Tiraq sett på hvor klare de forskjellige afrikanske landene er til å få flere elbiler på veiene. 

Godt for kloden og helsa vår 

Men la oss først se på fordelene ved elbilene. Først og fremst er de mer klimavennlige enn fossile biler – særlig hvis strømmen til batteriet kommer fra grønne kilder som sol, vind og vann – og så er de bedre for helsen vår. Elbiler forurenser nemlig luften mindre enn bensinmotorer gjør. Det skaper bedre luftkvalitet i byene.

Når det kommer til elbiler på det afrikanske kontinentet er det særlig luftkvaliteten som kan forbedres, understreker Rose Mutiso. 

I mange afrikanske land står transportsektoren for en stor del av CO2-utslippene, men generelt er CO2-utslippene veldig lave i forhold til globale standarder i resten av verden. Det vi fant ut av var at dårlig luftkvalitet er et stort problem i afrikanske byer, sier Rose Mutiso. Dårlig luftkvalitet er en kjempestor plage for folkehelsen. 

Ikke alle har en bil 

Ni land er grønne på kartet som utgjør Energy for Growth Hubs oversikt over hvor klare de forskjellige afrikanske landene er til å få flere elbiler på veiene. 12 er røde. De fleste er gule. Det er med andre ord langt fra hele det afrikanske kontinentet som er klare for at elbilene skal innta veiene.

Det er det flere grunner til. En av grunnene er at flere afrikanske land har svake strømnett. Det betyr at den strømmen som landene produserer ikke nødvendigvis kommer ut til alle deler av befolkningen. Uten strøm er det vanskelig å lade opp elbilen sin. Det er også flere land som også sliter med strømavbrudd i løpet av dagen.

Utover det er det ikke særlig mange biler i Afrika i forhold til hvor mange mennesker som bor på kontinentet. Ifølge Hamna Tariq er det i gjennomsnitt 73 biler per 1000 mennesker i Afrika. Det tallet kaller hun for “motoriseringsraten”. 

Når vi ser at motoriseringsraten er lav betyr det at folks inntekter også er lave. Markedet er lite, med mindre folk blir rikere. Det gjelder ikke kun personbiler. Det betyr også at folk ikke har råd til å ta offentlig transport. Det er vanlig å gå veldig lange avstander for å komme seg på jobb, sier Rose Mutiso.

En gylden, grønn mulighet 

Men nettopp det at ikke alle allerede har en bil, kan være en fordel. 

Vi har laget noen analyser som forutser at de afrikanske motoriseringsratene blir doblet i 2050. Det er fremdeles veldig mye vekst i disse landene, selv om det er fra et lavt utgangspunkt. Derfor er det en mulighet for å gjøre skiftet nå, før det er en større flåte av biler som må konverteres, sier Rose Mutiso. 

På tross av de mange utfordringene går det sakte fremover med å få flere elektriske kjøretøy på afrikanske veier. 

Jeg tror vi i høy grad er helt i startsfasen av elbilrevolusjonen i Afrika. Den har startet i noen land med full kraft, for eksempel Marokko og Sør-Afrika. Men i bunn og grunn er det ikke så utbredt som det burde være på dette tidspunktet, sier Hamna Tiraq.

Men det holder på å skje. Jeg tror mange land nylig har tatt et skritt i riktig retning, særlig i forhold til startups. Det er mange elbil-startups som popper opp rundt omkring i Afrika fra de minste landene til de største. 

God politikk skjer trinnvist 

Tilbake til Etiopia og landets overraskende forbud mot import av fossilbiler. Ifølge det lokale transportdepartementet har forbudet vært en suksess, og departementet har meldt at det allerede er 100 000 elbiler på veiene. Men det høres kanskje for godt ut til å være sant – i hvertfall hvis man spør Hama Tariq og Rose Mutiso. 

På grunn av den researchen vi har gjort på samtlige land i Afrika, er jeg veldig skeptisk til det tallet, sier Hamna Tariq og henviser til den amerikanske myndighet International Trade Administration som skriver at det er omkring 30 000 elbiler i Etiopia.

Selv om Etiopias lovgivning umiddelbart høres ut som en god nyhet, er et plutselig totalforbud ikke nødvendigvis den riktige veien å gå. 

Jeg tror ikke det er mange politiske observatører som synes det er smart politisk. Det signaliserer kanskje ambisjon, men god politikk er ofte målrettet, skjer trinnvist og fører ikke til plutselige sjokk, sier Rose Mutiso. 

Selv om Etiopia er farget grønt på kartet over land som er klare til å få flere elbiler, er det fortsatt mange utfordringer. Derfor bør man allikevel tenke Afrika inn i den grønne Elbil-revolusjonen – selv om den kun er helt i startsfasen med å begynne på kontinentet. 

Jeg tror at en stor utfordring mentalt for folk er å forene det nåværende Afrika med fremtidens Afrika. Selv om Afrika har lave motoriseringsrater, så handler det om å være ambisiøs i vår tankegang, sier hun.

Energifattigdom betyr at man mangler tilgang til elektrisitet i hjemmet i så høy grad at man ikke har strøm til helt nødvendige ting som matlaging, lys, opplading og lignende.

Det er forskjellig hvor strømmen kommer fra i de forskjellige afrikanske landene. Land som Sør-Afrika og Marokko er avhengige av kull og olje, men andre land som Kenya og Etiopia får strøm fra grønne energikilder. Sistnevnte får 96 prosent av strømmen fra vannkraft.

4.2 millioner

mennesker dør av utendørs luftforurensing globalet i året.

Se på det interaktive kartet over hvor klare de forskjellige afrikanske landene er for elbiler her:
Se kartet

Fattigdommen faller i Afrika

Verdens Bedste Nyheter har skrevet om strømnettet i Afrika og at mange afrikanere tar saken i egne hender og installerer små solcelleanlegg for å få strøm til lys, matlaging eller til å lade opp mobiltelefonen.
Les mer her

– Den dårlige luftkvaliteten i afrikanske byer blir kun forsterket av at mange av de bilene som importeres til Afrika er gamle fossilbiler. I Danmark har gamle dieselbiler uten de nødvendige partikkelfiltrene nylig blitt forbudt i spesielle miljøsoner i de største byene, men mange av de forurensende gamle bilene ender altså i afrikanske land.

– Over 40 prosent av alle brukte biler i verden ender i Afrika, og mange av dem er gamle og forurensende, sier Rose Mutiso.