13. desember 2024
Bensinbilen blir stående: Tyskland har fått millioner ut på skinnene med billigere togbilletter
En billigere togbillett i Tyskland har spart atmosfæren for omkring syv millioner tonn CO2. Men det krever mer enn bare lave priser til å utfordre bilens dominans.
Foto: Alexander Bagno / Unsplash
Ville en togbillett til 570 kroner, som gir en måneds ubegrenset reise, få deg til å la bilen stå i garasjen og i stedet ta toget?
Hvis svaret er ja, er du langt fra alene. Millioner av tyskere har byttet ut bilen med toget, og det har ikke skjedd helt plutselig.
For halvannet år siden lanserte Tyskland en ny togbillett, nemlig Deutschlandticket. En billett, som koster ca. 570 kroner og gjør det mulig å reise med lokal- og regionaltog i landet i en hel måned.
I dag bruker 13 millioner tyskere billetten hver eneste måned, og en stor del av dem har byttet bilen ut med toget, viser en ny analyse fra Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), som er en tysk vitenskapelig tenketank, som blant annet forsker på klimaendringer.
Ifølge MCC sine beregninger har antall togturer på over 30 kilometer steget med over 30 prosent, mens bilturer på samme avstand har falt med åtte prosent – og det har gjort godt på klimakontoen.
Flere tyskere har altså latt bilnøklene blitt hjemme og i stedet tatt toget, og det har ifølge MCC spart atmosfæren for omkring syv millioner tonn CO2, noe som tilsvarer hele Luxemburg sitt årlige CO2-utslipp.
– I lyset av klimaendringer og det faktum at det er et pressende behov for å få ned CO2-utslippene i transportsektoren, kan Deutschlandticket bestemt sees på som et viktig bidrag for å nå klimamålene. Med reduksjon på 6.7 millioner tonn CO2 vil man ikke nå alle Tysklands klimamål innen transportsektoren, men det hjelper på, vurderer Maximilian Amberg, som er økonom og forsker hos MCC.
61 prosent
●Tysklands klimamål for transportsektoren er at utslippene skal reduseres med minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med 1990.
Prisen stiger
Fra januar 2025 stiger prisen på Deutschlandticket til 58 euro – ca. 675 kroner – og det kommer til å ha betydning for hvor mange tyskere som tar toget.
Ifølge MCC sine beregninger kan prisstigningen føre til at antall togreiser kan falle med 14 prosent, og bilturene kan stige igjen med 3,5 prosent. Det betyr at prisstigningen nesten kan halvere den CO2-reduksjonen billetten oppnådde i sitt første leveår, fordi den høyere billettprisen vil få noen tyskere tilbake i bilen.
Men på tross av den dyrere prisen vil Deutschlandticket fremdeles forhindre at millioner av tonn CO2 slippes ut i atmosfæren.
Kilde: MCC
Klimaet vinner hvis bilen taper
Veitransport står for en femtedel av EUs samlede CO2-utslipp, hvor over halvparten kommer fra personbilene.
Det er derfor ekstremt viktig at flere diesel- og bensinbiler forsvinner fra veiene – og hvis ikke det er mulig å gå eller sykle i stedet, så er toget et klimavennlig alternativ.
Men før man kan høste klimagevinstene ved togtransporten, er det kun én ting som teller.
– Man kan kun få ned utslippene, hvis man får folk vekk fra bilene på veiene og over i kollektivtransporten, forklarer Maximilian Amberg.
Flere togpassasjerer gavner altså kun klimaet hvis de ellers ville ha kjørt bil. Litt enkelt sagt så hjelper det ingenting, hvis man får fotgjengere eller syklister inn på toget. Men bytter man bensinbilen ut med toget, reduserer det VO2-utslippet med 80 prosent. Så klimaet vinner altså bare hvis bilene kommer seg vekk fra veiene.
Men det er dessverre ikke en lett sak å få flere til å droppe bilene.
– Det kan til dels forklares ved at vårt valg av transportform er påvirket av forskjellige adferdsmessige effekter som får folk til å holde fast på vanene sine, forklarer Maximilian Amberg.
Det handler for eksempel om at vi ofte velger det som føles enklest, og at vi holder fast på det vi kjenner og helst unngår de store forandringene.
Et todelt bilde
Tyskland er ikke alene om å gjøre tog billigere.
Både Luxemburg og Estland har gjort all offentlig transport gratis og Østerrike, Spania, Irland og Portugal har alle noe som minner om den billige, tyske billetten.
Men er billige eller gratis togbilletter en magisk cocktail, som med et knips kan få flere til å droppe diesel- og bensinbilen og i stedet ta toget?
Svaret er ikke så enkelt.
– Deutschlandticket løser ikke alle problemer, sier Maximilian Amberg.
Selv om flere tyskere har droppet dieselbilene og i stedet satt seg inn i togvognene, har billige eller gratis billetter ikke virket like bra andre steder.
For eksempel viser en studie at den billige togbilletten i Østerrike ikke førte til flere togpassasjerer. I hovedstaden i Estland har det gjort at flere har tatt toget, men da man målte antall bilturer var de ikke falt.
Så noe tyder på at billige togturer i noen tilfeller ikke får bilisten til å bli togpassasjer, men at det derimot får flere syklister og fotgjengere på toget, og det gir ikke poeng på klimakontoen – tvertimot.
Hvis bilene virkelig skal bli stående, skal det ikke bare være billig å kjøre tog, men det må også være dyrt og tungvint å kjøre bil. Eksempelvis ved å fjerne parkeringsplasser og veibaner, innføre miljøsoner, rushtidsoner eller stigende priser. Så hvis man for eksempel vet at man må bruke en halv time på å finne en parkeringsplass – og at den også er kjempedyr – så kan det være at man kommer frem til at det kan lønne seg å droppe bilen.
Til gjengjeld anslår et annet studie – som enda ikke har blitt fagfellevurdert – at Luxemburg sin gratis kollektivtransport har ført til et fall på seks prosent i utslipp fra veitransporten. Noe som ifølge studiet tyder på at flere har latt bilen stå.
Effekten av billige og gratis tog er altså todelt.
Flere tog og færre forsinkelser
Billige togbilletter er heller ikke bare et grep for lommeboka. Selv om Deutschlandticket er billigere for enkelte, så er finansieringen av billettene en dyr fornøyelse for samfunnet, forklarer Maximiliand Amberg. Hvert tonn med spart CO2 koster 450 euro, hvis man utelukkende ser på klimaeffekten.
– Omkostningene og CO2-besparelsene forteller oss til slutt at det er en politikk som virkelig er med på å redusere utslippene. Men det er nok ikke den mest omkonstingseffektive politikken, forklarer han.
Men han forklarer at det er andre gevinster også.
– Det er mindre vanskelig å kun måtte ha én billett, i stedet for at man hver dag skal bestemme seg for om man skal kjøpe enda en enkeltbillett eller ukebillett. Utover er prisnedgangen viktig for flere personer. Vi har en masse mennesker som nå har råd til offentlig transport og nå kan delta i samfunnet på en bedre måte, understreker han.
Maximilian Amberg nevner også at færre biler på veiene også kan bety mindre trengsel, støy og luftforurensing. Noe som i alt koster samfunnet dyrt.
Dog er det primært byborgere som har skiftet ut bilen med toget, fordi den kollektive transporten i byene er bedre.
– Og det viser at vi er nødt til å gjøre mer i områder hvor kvaliteten av den offentlige transporten er lav. For å skape forandring har vi bruk for flere busser og tog som kommer regelmessig, sier han.
Utover peker han også på at jernbanenettet må bli mer pålitelig, så det er færre forsinkelser.
Og her kommer Deutsche Bahn, som er Tysklands nasjonale togselskap, på banen. I juli ble en ny plan satt i gang, som sikrer at 40 togstrekninger blir fornyet.
– Når de en gang blir ferdige, tror jeg at situasjonen blir bedre, men det kommer til å ta litt tid, slår han fast.
●En bensinbil slipper ut 170 gram per kilometer, mens et tog slipper ut 35 gram per kilometer.
●Det er flere grunner til at land velger å gjøre togbilletter gratis eller billigere.
For det første er det for å gjøre hele billettsystemet mindre komplisert. For det andre gir det fattige mennesker råd til å ta offentlig transport, og for det tredje ønsker man å redusere CO2-utslippene.
●I Oslo har man for eksempel fjernet parkeringsplasser, og det har ført til at bruken av biler i midten av byen har minsket med 19 prosent.
I London har man innført rushtidsoner, hvor bilistene må betale for å kjøre i byen i rushtiden, og det har ført til at trafikken i byens sentrum har falt med 33 prosent.
3 milliarder euro
●Deutsche Bahns plan om fornyelse av 40 togstrekninger forventes å være ferdig i 2030.
Siste
11. november 2024