9. mai 2021

Utslippsfri sjøtransport er i vinden

Greske Loucas tar vinden fatt for å frakte varer mellom øyene i Egeerhavet. Stadig flere selskaper ser nå potensialet i utslippsfri varetransport til sjøs.

«Transported with wind and sail» står det på en vinflaske i en matbutikk i Hellas. Den ble fraktet dit av en seilbåt som i flere år har reist rundt i Egeerhavet for å samle og levere unike greske smaker. 

Hovedmålet er å erstatte olje med vindkraft på sjøtransport i Egeerhavet og Middelhavet, sier kaptein Loucas Gourtsoyannis til Verdens Beste Nyheter. 

Økt etterspørsel

Greske Gourtsouyannis har hatt en stor lidenskap for havet helt siden barndommen. Etter å ha jobbet 20 år i Brussel, bestemte han i 2010 seg for å dra tilbake til hjemlandet for å bo i sin egen seilbåt, Pelago.

Dette markerte starten på et lite eventyr for bærekraftig varetransport, kombinert med kulturell turisme.

– Jeg møtte Jan Lundberg, stifteren av SailMed og Aegean Cargo Sailing. Han ønsket å komme i gang med utslippsfri sjøtransport i Egeerhavet, men slet med å finne ressurser. Da bestemte vi oss for å bruke Pelago til arbeidet, forteller Gourtsoyannis.

Siden den gang har etterspørselen økt, og Pelago måtte etter hvert byttes ut til fordel for en større båt. I dag benytter de en 16 meter lang seilbåt til utslippsfri varetransport mellom atten øyer.

Turismeinntekter bidrar til å dekke utgiftene.

– Vi tar med folk i båten så de får oppleve og lære hvordan man seiler. De får også oppleve strender, lokal mat, musikk og arkeologiske steder på øyene vi tar turen til, sier Gourtsoyannis.

Nå er ambisjonen å utvide virksomheten ytterligere.

– Økt etterspørsel vil føre til flere båter og destinasjoner, tror han.

940 millioner tonn CO2

Omtrent 90 prosent av alle varer i hele verden transporteres i dag med båt. Ifølge en rapport fra FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) slipper sjøtransportsektoren årlig ut ca. 940 millioner tonn CO2 noe som utgjør om lag 2,5 prosent av verdens totale CO2-utslipp.

I tillegg bidrar sjøfartsindustrien til klimaendringene gjennom utslipp av svart karbon, små partikler som skapes gjennom forbrenning av marint drivstoff.

Flere organisasjoner, deriblant Norges Rederiforbund, peker på omstilling til en mer bærekraftig sjøfartsindustri som et sentralt ledd i oppnåelsen av FNs bærekraftsmål. I 2018 vedtok IMO en ambisjon om at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050.

Vinden blåser over hele verden

Flere selskaper rundt om i verden begynner nå å se potensialet i utslippsfri varetransport til sjøs, og følger eksempelet til SailMed og Aegean Cargo Sailing i stor skala.

– Det er nå fem seilbåter som seiler i rute tvers over Atlanterhavet. I fjor høst fraktet et fransk selskap vin til USA og kakao tilbake til Frankrike i en aluminiumsseilbåt, forteller Gourtsoyannis entusiastisk.

Gourtsoyannis viser også til et annet fransk selskap som jobber med utvikling av kommersielle seilbåter. Disse skal kunne seile med en hastighet tilsvarende dieseldrevne fartøy og frakte større produkter, som biler og andre seilbåter, over lengre avstander.

Det jobbes også med tilsvarende løsninger i Skandinavia. I 2020 lanserte det svenske selskapet Wallenius Marine en prototype av et vinddrevet lasteskip, som etter planen skal kunne frakte 30.000 biler over Atlanterhavet på tolv dager. Skipet skal ifølge produsenten stå klart til å erobre verdenshavene i 2024.

Mye skjer også på hybrid-fronten. I Norge har for eksempel rederiet Sea-Cargo bygget om et av sine gamle frakteskip til en seilende hybrid, slik at den nå kan frakte last med 25 prosent mindre CO2-utslipp.

– Mulig i Norge

Foreløpig er det imidlertid ingen som har gjort som Goursoyannis og co. i Norge. Den greske kapteinen tror tøffere værforhold nordpå er del av forklaringen.

Selvsagt har man vanskelige vilkår på Nordsjøen enn vi har her, men det kan realiseres. Det er jo sånn det ble gjort før i tiden. Sannsynligvis kan man ikke seile om vinteren, men mellom øyene og i fjordene kan det være mulig. Posten ble jo sendt på den måten før, sier han.

Vi får kanskje ikke se gresk olivenolje påklistret merkelappen «transported with wind and sail» i norske matbutikker med det første. Men at det blir flere båter der ute med vind i seilene, virker i hvert fall temmelig sikkert.