8. oktober 2024

Ekspert: Togselskapene må dele mer data for at transporten i Europa skal gå på skinner

EU-kommisjonens leder vil gjøre det lettere å kjøpe togbilletter for reiser på tvers gjennom Europa. Men det er ikke uten utfordringer – mange av Europas jernbaneselskaper deler ikke data.

Foto: Laszlo Biro / Unsplash

Foto: Laszlo Biro / Unsplash

Toget suser forbi fjellandskap, dype daler og gressende kuer, samtidig som du nyter utsikten fra vindusplassen din. Besøker du Italia, Østerrike eller Slovenia med tog kan du oppleve noen av Europas vakreste landskaper, samtidig som du sitter trygt i en togvogn. 

Men det kan også være vanskelig, dyrt og ikke minst tidkrevende. Hvis du reiser med fly, så er det lett å finne ruter og priser. Men det er vanskeligere med tog. Det finnes nemlig ikke en hjemmeside eller app, som det gjør for fly, hvor du kan få full oversikt over togavganger for å kjøpe en billett til f.eks. fra København til Lisboa. Det på tross av at toget er den mest klimavennlige transportformen for å reise på lange turer. 

Det som vi definitivt har bruk for i Europa, ifølge oss, er et system, en eller annen digital plattform som gir passasjerer muligheten til å ta toget fra en jernbanestasjon til en annen et annet sted i EU, sier Nick Brooks. 

Han er generalsekretær i Allrail, et samarbeid av selvstendige passasjertogselskaper, som jobber som en organisasjon for å skape mer åpenhet blant jernbaneselskapene i Europa. 

Når man kjører med tog gjennom Europa, må man bytte tog oftere enn når man reiser med fly, kjører bil eller tar bussen, sier han. De fleste turer vil involvere mer enn ett jernbaneselskap, og det er enda en grunn til at det er behov for en billettplattform.

Han er ikke alene om det synspunktet. 

I sommer ble den tyske politikeren Ursula von der Lyen gjenvalgt som leder for EU-kommisjonen i fem nye år, og i den forbindelsen lagde hun en politisk arbeidsplan for sin kommende lederperiode. 

Togreiser på tvers av grenser er fortsatt vanskelig for mange innbyggere. Det burde være mulig for folk å bruke åpne bookingsystemer for å kjøpe transeuropeiske reiser, skriver den. 

Data må deles

Hvis du skal på ferie med fly er det lett å finne nettsider som tilbyr god oversikt over mange forskjellige ruter og avganger for å komme til den destinasjonen du skal, og prisen får du vite med en gang på disse nettsidene. 

Men hvis du skal reise med tog, skal du selv navigere deg gjennom forskjellige hjemmesider og sette sammen din egen reiserute. Og hvis toget ditt i Tyskland blir så forsinket at du ikke rekker avgangen din i Frankrike, har du ingen garanti for å få en ny billett – fordi billettene har du kjøpt hos to forskjellige selskaper. 

Samtidig er tog langt mer klimavennlig enn fly. Transport utgjør i alt en fjerdedel av EUs CO2-utslipp, og det meste kommer fra veitransport. 13 prosent kommer fra fly og kun 0.4 prosent kommer fra togene. Tog er generelt et av de mest energieffektive transportmidlene ifølge det internasjonale energibyrået IEA, og generelt tilsvarer CO2-utslippene per kjørte kilometer med tog kun til en femtedel av utslippene fra flyreiser – og hvis togene kjører på strøm er det enda grønnere.

Men det i seg selv er ikke nok til å gjøre de europeiske togreisene lettere og å sikre et transeropeisk billettsystem. Ifølge Nick Brooks handler det blant annet om at de mange forskjellige togoperatørene i Europa ikke er interessert i å dele data med andre. 

Mer enn 95 prosent av passasjerene hos statseide jernbaneselskaper, som DSB, er innenrikspassasjerer. Så formålet deres har historisk sett vært innenriksreiser. Derfor er Europa på en måte fragmentert, fordi det er mange forskjellige nasjonale jernbanenett, forteller Brooks. 

Det er nødvendig at togselskapene deler dataene sine, noe som ikke skjer på dette tidspunktet. 

Prisene må også ned

Da det danske parlamentsmedlemmet Per Clausen stilte opp som Enhedslistens frontkandidat til valget til Europaparlamentet i juni, var en av hans kjernesaker å gjøre det lettere og billigere å ta toget gjennom Europa. Han peker også på at det er en stor oppgave å optimalisere de europeiske togmulighetene.

Det von der Lyen har sagt, er for det meste at det skal være lettere å kjøpe billetter. Men det er også to andre utfordringer. Det er å få infrastrukturen til å fungere og prisnivået, sier han. 

Det vil bli nødvendig å etablere et fond eller å bruke noen av de eksisterende midlene og fondene til å støtte den transportdriften som heter togdrift. Både slik at det blir et alternativ til flytrafikken i det europeiske nærområdet, men også for å gjøre det til et attraktivt alternativ til biltransport, mener han. 

De problemene rører ikke von der Lyen sitt forslag om å gjøre det lettere å kjøpe togbilletter, inn på. Men han legger til: 

Det positive er selvfølgelig at diskusjonen er åpen, når kommisjonslederen sier at det er noe vi må snakke om. Så handler det for oss om å ta tak i diskusjonen. 

Gjør livet bedre for europeere

Det er en lang vei å gå fra at EU-kommisjonen kommer med et forslag til at det blir vedtatt. Det skal nemlig godkjennes i Europaparlamentet, hvor de folkevalgte medlemmene sitter og hos de forskjellige statslederne i EU, før loven ligger på bordet. Det er ikke første gang emnet snakkes om, det har nemlig vært på EUs dagsorden før uten store resultater. 

Selv om det står på arbeidsplanen, betyr det ikke at hun kan innføre det. Ethvert initiativ som dette skal godkjennes av alle tre deler av det europeiske politiske systemet, forklarer Nick Brooks. 

Han er forsiktig optimist, men sier allikevel:

De europeiske medlemmene har blitt stemt inn for å forbedre livet til de europeiske innbyggerne. De kan ikke lage nasjonal lovgivning, kun lovgivning på tvers av Europa. Dette er noe de kan vedta. De kan vise det frem om fem år og si “se, jeg oppnådde noe som medlem i Europaparlamentet. Her er et pan-europeisk billettsystem”. Så jeg krysser fingrene for at det er noe de vil støtte. 

Og det samme krysser Per Clausen fingrene for. 

Når man ser på kommisjonen og parlamentets sammensetning kan man lett bli noe bekymret. Men på den andre siden, både i forhold til klima og problemer med trengsel, så burde den oppgaven å løfte togtrafikken være viktig for alle. Så derfor tror jeg at det lar seg gjøre.

Nick Brooks forklarer at det finnes noen togruter i Europa som er lette og billige å ta. Men de er ikke mulig å finne på hverken nettsider eller via apper. Det gjelder en daglig avgang fra Paris til Barcelona, som i likhet med en rute fra Brussel til Köln trenger to forskjellige bookninger fremfor en. Man må kjenne systemet for å finne de rutene, sier han.

56 prosent

av togene i EU kjører på strøm. Samtidig bli eltogene brukt mer enn de som går på diesel, 80% av togaktiviteten er nemlig på elektriske jernbaner.

De togene som ikke kjører på strøm, kjører på diesel - og det er dieseltogene som står for den lille delen av CO2-utslipp fra tog.
Transport in the European Union

I 2023 bestilte et svensk medlem av europaparlamentet, Jakob Dalunde, en rapport med tittelen “Forenkling av europeisk billettsalg”. Den slo også fast at det blant annet er et stort problem at togselskaper ikke deler data med andre, og at det spenner ben for en plattform som gjør det lettere å kjøpe billetter.

Det finnes noen plattformer hvor man kan kjøpe togbilletter til lengre reiser. Det dreier seg blant annet om Trainline, Omio, All Aboard og Rail Planner.