27. april 2018
Skoleelever i Togo slipper slag
Elevene kan puste lettet ut på en rekke skoler i det afrikanske landet Togo. De fleste av lærerne har nemlig sluttet å bruke slag og spark for å tvinge til seg elevenes respekt.
En ny fredelig undervisningsmetode har begynt i Togo. Det skyldes et prosjekt som organisasjonen Barnefondet har gjennomført for å redusere volden på 15 skoler i det vestafrikanske landet.
Prosjektet har opplyst lærere, elever og foreldregrupper om barns rettigheter og konsekvensene av vold, og har lært bort pedagogiske triks for å få elevenes respekt uten å bruke fysisk makt. Resultatet er at 72 prosent av de 178 involverte lærerne nå har droppet volden i undervisningen.
En av dem er Mr. Migan, som underviser i matematikk. Tidligere var han en av lærerne som elevene fryktet:
«Jeg slo mine elever. Kom de for eksempel for sent, ropte jeg høyt og slo dem med en kjepp. De gråt og var redde. Jeg hadde faktisk vanskelig for å slå dem, men det var jo normen. Jeg kjente ikke til annet og trodde at det var måten å oppnå respekt på», forteller Mr. Migan.
Gjennom prosjektet lærte han å erstatte vold med forståelse, dialog og respekt for elevene.
«Nå lytter jeg til elevene mine og forsøker å forstå hvorfor de gjør som de gjør. De tør å komme til meg og stille meg spørsmål, og vi har fått et godt forhold til hverandre», forteller han.
Elevene har også selv spilt en viktig rolle i prosjektet.
-Vi setter blant annet opp sketsjer på skolene og ute i landsbyene. Vi medvirker også i radioprogrammer og oppsøker dem hjemme, der vi hører at det er problemer med vold, forteller eleven Mensah, som selv har opplevd å bli banket opp da han ikke kunne svare på et spørsmål i timen.
I følge skolens rektor består flere elever eksamen nå, enn før prosjektet startet. Og de gode resultatene ser ut til å spre seg. På bakgrunn av prosjektet har utdanningsministeren i Togo innført undervisning i ikke-voldelige pedagogiske metoder på landets tre lærerhøyskoler.
Siste
30. september 2024