11. mars 2020

Flere svensker og tyskere kutter innenriksflyvninger

I Sverige og Tyskland velger flere reisende å droppe innenriksflyvninger. Samtidig setter antall togreisende rekorder i flere europeiske land.

Foto: CC BY 2.0 Brian Richardson / Flickr

Foto: CC BY 2.0 Brian Richardson / Flickr

Både i Sverige og Tyskland er antall reisende på flyruter innenfor landets grenser falt markant. Sett ut ifra tall fra den statseide, svenske lufthavnsoperatøren Swedia, så har antall passasjerer i Sverige på innenriksflyvninger falt med ni prosent i 2019. Denne utviklingen opplever de også i Tyskland. Her har antall passasjerer falt med 1,9 prosent på et år, skriver den tyske lufthavnsforeningen ADV i en pressemelding. I tillegg har også danske lufthavner opplevd at antall innenriksreisende har falt, og det med hele fem prosent i 2019, viser tall fra Danmarks Statistik.

Eigil Kaas, klimaforsker ved Københavns Universitet og klimadebattant, mener utviklingen stammer fra at Tyskland og Sverige er de to landene i Europa hvor klimadebatten er mest diskutert og flere ønsker å gjøre en personlig forskjell. 

“Land som Sverige og Tyskland har blitt enormt klimabevisste de siste årene, mer enn i de andre europeiske landene. Både befolkningen og beslutningstakerne har blitt mer klimabevisste og tar klodens fremtid alvorlig,” forklarer han.

De nordiske landene viser klimavei

Ifølge Kaas er de nordeuropeiske landene store forbilder innenfor klima, nettopp fordi beslutningstakerne tør å lage klimavennlige lover, men også at befolkningen tør å endre sine vaner.

“Mange blir inspirert av land som Sverige, Tyskland og Nederland fordi de går først og de gjør en forskjell. Det betyr noe at noen viser vei. Det er både fra nasjon til nasjon, men også fra person til person,” forteller han.

På tross av at flere dropper innenriksflyvninger, er det fortsatt en lang vei igjen før vi får bukt med dagens flykultur. De nyeste tallene fra Eurostat viser at flere europeere stadig fortsetter å prioritere flyturene. I 2018 satt europeere seg inn i et fly 1,1 milliarder ganger, en stigning på hele 6,1 prosent sammenlignet med 2017.

Å fly er en av de største synderne i det helhetlige klimaregnskapet. Den globale luftfartsindustrien produserer cirka to prosent av alle CO2-utslipp fremkalt av mennesker, viser tall fra koalisjonen Air Transport Action Group. Selv om innenriksflyvninger kan virke som en ubetydelig del av regnestykket i det samlede klimaregnskapet, har det ifølge Eigil Kaas en stor betydning at vi dropper dem.

“Det kan virkelig lønne seg å droppe innenriksflyvningene, fordi de korte turene er enormt CO2-belastende. Derfor kan et lite skritt ha en kjempebetydning for klimaet,” forklarer han.

Flere får øynene opp for toget

Når det gjelder innenrikstrafikken, så opplever stadig flere europeiske land en økende interesse for å se landet fra togkupéen. I land som Sverige, Tyskland og Nederland slår antall togpassasjerer rekorder. 

I Sverige ser den nasjonale togoperatøren SJ en stor fremgang. Antall togpassasjerer satt rekord i 2018 med 31,8 millioner reisende, som er en stigning på 1,5 millioner sammenlignet med året før. 

For femte år på rad har antall togreisende på langdistanseruter i Tyskland steget. Med en stigning på 1,3 prosent var antall reisende på 71,8 millioner i første halvdel av 2019. Det statseide, tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn forventer at antallet for hele 2019 vil være på 150 millioner.

Også Nederland opplever at flere enn noensinne velger tog. Toget har blitt et populært transportmiddel for utenlandsreiser og i 2019 ble det solgt 13 prosent fler billetter til internasjonale ruter. Det viser tall fra den statseide, nederlandske jernbaneselskapet NS.

Flere europeiske land har planer om å investere mer i både høyhastighets- og nattog på tvers av kontinentene. Det har land som Sverige, Østerrike, Italia, Nederland, Sveits og England meddelt.