16. mars 2023

Frykt ikke tomt batteri: Elbiler går nå over tre ganger lengre på en opplading

På relativt få år har har elbiler gått fra å være fremtidsmusikk til å bli en vanlig del av hverdagen. Det skyldes blant annet at de nå går mye lengre før de igjen må lades opp.

En av de tingene som lenge forhindret elbiler fra å slå igjennom, var den såkalte “range anxiety” eller rekkeviddeangsten.

Kjøperne valgte vekk elbilene fordi de var bekymret for at bilene ville gå tomme for strøm før de nådde frem til neste ladestasjon. Og det var ikke uten grunn at folk holdt tilbake med å kjøpe elbil, for de første elbilenes rekkevidde var faktisk ganske begrenset.

I dag er situasjonen annerledes. Når en ny elbil ruller ut på veiene i dag, kan den gå over tre ganger lengre på en opplading enn de elbilene som ble solgt for kun 10 år siden.

Det viser en undersøkelse foretatt av seniorforsker Hannah Richie fra dataanalyseorganisasjonen Our World in Data, som hører til på Oxford University.

Hun har gjennomgått de amerikanske miljømyndighetenes rapporter om drivstofføkonomi, som viser hvor langt de forskjellige elbilene går på én opplading. Kun rene elbiler har blitt tatt med i analysen, og altså ikke hybridbiler.

Analysen ser ikke på gjennomsnittsbilen, fordi gjennomsnittet kan bli mye påvirket av at det for eksempel kan være en enkelt luksus-bilmodell som går lengre pr. opplading, men som det ikke blir solgt mange av. I stedet ser Hannah Richie på medianen, dvs. bilene som ligger på midten.

I 2011 var median-bilen en Nissan Leaf, som går litt over 117 km på en opplading. I 2022 var det en Chevrolet Bolt, som går 397 km før den igjen må lades opp.

Altså har rekkevidden for en vanlig elbil blitt mer enn tredoblet siden 2011.

Andelen solgte elbiler tidoblet på fem år

Den lengre rekkevidden kommer samtidig sammen med at andelen solgte elbiler har blitt tidoblet på kun 5 år.

I 2017 var det kun 1,4 prosent av alle nye solgte biler i verden som gikk på strøm, men i 2022 var det 14,4 prosent. Det viser tall fra IEA, det Internasjonale Energibyrået.

Disse tallene inneholder imidlertid både rent elektriske kjøretøy og såkalte plug in-hybrider, som både går på batteri og på bensin eller diesel.

Hybridene er utskjelte fordi batteriene deres er så små at eierne ofte ender opp med å kjøre på fossilt drivstoff det meste av tiden, slik at miljøgevinsten forsvinner.

Selv om hybridene er populære i noen land, er mer enn halvparten av de nye solgte elbilene i verden rendyrkede elbiler, viser tallene fra IEA.

Elbiler er selvfølgelig kun bra for klimaet hvis strømmen som brukes til å lade batteriene opp kommer fra grønne energikilder. Og det gjør mer og mer av strømmen i verden heldigvis også.

Faktisk forventes fornybar energi å overhale det største fossile drivstoffet, kull, i løpet av de neste par årene, slik at bærekraftig energi blir verdens største energikilde allerede i 2025. Det skriver det anerkjente klimamedium Carbon Brief.